Vanaf april volgend jaar moeten vrachtwagens op de belangrijkste Vlaamse verkeersassen een heffing tussen 7,4 cent en 20 cent per kilometer betalen.

De kilometerheffing moet ervoor zorgen dat de wegen betaald worden door wie ze gebruikt en dat dus ook de vele buitenlandse vrachtwagens die over onze wegen rijden mee betalen.

De heffing geldt voor vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton. Het tarief zal afhankelijk zijn van drie variabelen: gewicht, wegtype en emissieklasse. De zwaarste en de meest vervuilende vrachtwagens betalen het hoogste tarief. Een vrachtwagen uit de meest vervuilende klasse die bovendien zwaarder is dan 32 ton, betaalt bijvoorbeeld het maximumtarief van 0,2 euro.

Compensatie voor de binnenlandse transportsector

De binnenlandse transportsector, die zich zorgen maakte over de tarieven, krijgt een compensatie. Zo wordt het eurovignet afgeschaft en wordt de verkeersbelasting verlaagd. Voor de kleinste vrachtwagens wordt ze zelfs afgeschaft.

De kilometerheffing wordt ook volledig aftrekbaar van vennootschaps- en personenbelasting. Er komt bovendien 100 miljoen euro bij voor het budget voor wegeninfrastructuur, een uitbreiding met zowat 30 procent. De heffing zal gelden op alle snelwegen en een aantal grote gewestwegen. De gebieden rond de zeehavens worden vrijgesteld.

Bron: De Standaard

  • Mekeirleweg 17 A
  • 8570 Vichte
  • BE0539.826.279