70 km/u in Vlaanderen

Vanaf 1 januari moet je in Vlaanderen buiten de bebouwde kom minder gas geven. In plaats van 90 km/u wordt 70 km/u de algemene regel, ook op wegen met twee maal twee rijstroken zonder middenberm. Deze nieuwe beperking tot 70 km/u geldt alleen op Vlaams grondgebied. Waakzaam zijn is dus de boodschap, want de overgang van het ene naar het andere gewest wordt  niet altijd duidelijk aangegeven en bepaalde wegen doorkruisen verschillende gewesten. Buitenlandse bestuurders lopen ook het risico onvoldoende geïnformeerd te zijn, vooral de bestuurders die het land binnenrijden via Wallonië, dat de informatieborden aan de grens niet zal aanpassen. Leer dus alvast de lijnen van de taalgrens uit het hoofd…

 

Benzine SP95-E10

Super 95 tanken wordt vanaf 1 januari moeilijk. Eurosuper SP95 maakt namelijk plaats voor SP95-E10. E10 staat voor 10 procent ethanolgehalte (tegenover 5 procent momenteel). Oudere auto’s (eer dan tien jaar) zijn mogelijk niet zo dol op dat nieuwe brouwsel. Op volgende website kan je nakijken of je auto wel compatibel is (http://e10.febiac.be/public/e10.aspx?lang=NL) . Kan deze niet rijden op SP95-E10, dan moet je overschakelen naar Super 98. De verhoogde olieprijzen zullen ook duurdere brandstof met zich meebrengen. Diesel zal sneller in prijs stijgen, dit als gevolg van de wens van de federale overheid om het prijsverschil tussen diesel en benzine te verkleinen.

 

Beperkte toegang in Antwerpen

Vanaf 1 februari 2017 zal Antwerpen een lage-emissiezone (LEZ) invoeren. Enkel voertuigen die minstens voldoen aan de Euro 3-norm (én een roetfilter hebben) voor diesels of de Euro 1-norm voor benzines, worden toegelaten. Voor dieselwagens met Euro 3-norm zal een vergoeding van 20 euro per dag of 350 euro per jaar gevraagd worden. De andere wagens, van Euro 4 tot Euro 6 bij de diesels en van Euro 1 tot Euro 6 bij de benzines, mogen gratis de stad binnen. De controle zal automatisch gebeuren met camera’s die nummerplaten lezen. Voertuigen met buitenlandse inschrijving of Euro 3-wagens met roetfilter moeten zich op internet registreren om een boete te vermijden.
   


Duurdere penale boetes

Boetes na uitspraak van een rechter – penale boetes genoemd - worden vanaf 1 januari niet langer met factor 6 maar met factor 8 vermenigvuldigd. Dit wil zeggen dat bepaalde inbreuken op de wegcode duurder zullen worden. Rijden met de gsm in de hand zal je bijvoorbeeld 40 euro meer kosten. Rijden in dronken toestand wordt bestraft met een +-  400 euro duurdere boete. De verhoging zal niet gelden voor onmiddellijke inningen.

 

Start installatie nieuwe trajectcontroles

Er zullen 240 nieuwe camera’s in Vlaanderen en 150 in Wallonië de nummerplaten controleren op autowegen en snelwegen. Dit netwerk dient de strijd tegen het banditisme en het terrorisme te helpen. Maar deze zal ook gebruikt worden voor trajectcontroles. De installatie van deze camera’s moet in 2018 klaar zijn en begint in 2017.


Nieuwe premie voor elektrische wagens in Vlaanderen

De procedure om een premie te ontvangen voor de aankoop van een auto op elektriciteit of waterstof in Vlaanderen zal vereenvoudigen. Zo moet je niet langer een tweede dossier indienen. Het volstaat om binnen de drie maanden na de inschrijving van de auto naar een website te surfen.


Drones om ongevallen vast te stellen

Om snel ongevallen vast te stellen krijgt de politie drie drones. De toestellen, uitgerust met infraroodcamera’s, zullen gebruikt worden om de locatie en de omstandigheden van een ongeval of een incident te bepalen. Dit versnelt het werk van de politie en experts aanzienlijk. Op deze manier is het mogelijk de interventietijd te beperken alsook verkleint zo het risico op files.
Supertrucks in Wallonië. Na Nederland en Vlaanderen laat ook Wallonië op zijn wegen tests met supertrucks toe. Dergelijke vrachtwagens kunnen tot 25,25 meter lang zijn en 60 ton wegen. Over  acht maanden pas wordt besloten of de supertrucks op Waalse wegen al dan niet definitief worden toegelaten , dit in functie van de resultaten van de tests in reële verkeersomstandigheden.


Ecovignet in Frankrijk

Het ecovignet wordt vanaf 16 januari 2017 noodzakelijk om je te verplaatsen in Parijs. In Grenoble is dit nu al het geval bij vervuilingspieken. Deze ‘verplichting’ is momenteel alleen geldig voor Franse bestuurders aangezien je nog geen vignet (van +- 5 euro) kunt kopen voor auto’s die in het buitenland zijn ingeschreven. Dit zal wel mogelijk worden in de loop van het jaar, dit is enkel mogelijk via internet en met een leveringstermijn van meer dan tien dagen. Gelukkig is het ecovignet niet helemaal onmisbaar, het inschrijvingsbewijs van de auto volstaat om in de straten van Parijs te rijden of in Grenoble tijdens verbruikspieken. Als je rijdt met een dieselwagen van meer dan tien jaar oud en zonder ecovignet, is de kans groot dat de politie je doet stoppen voor een controle van papieren. Dit ecovignet zal de invoering van lage-emissiezones in Frankrijk ongetwijfeld versnellen.   

 

Helmen voor jonge fietsers in Frankrijk

Wanneer je met de fietsen je kinderen op vakantie trekt naar een camping of ander vakantieoord in Frankrijk dien je op te letten. Want vanaf 22 maart zijn fietsers jonger dan twaalf jaar verplicht om een helm te dragen. Ouders die verantwoordelijk zijn voor de jonge fietsers die zonder helm fietsen, riskeren een boete van 135 euro.

 

Wegentol in Duitsland

De Duitse snelwegen zullen binnenkort niet meer gratis zijn. In 2017 (in de loop van de zomer of de herfst) zal een systeem van wegentol ingevoerd worden, wellicht zal dit elektronisch zijn. Dit had eigenlijk al in werking moeten zijn, maar juridische moeilijkheden met de Europese regelgeving hebben enige vertraging met zich meegebracht.

 

Blauw vignet in Duitsland

Het groene vignet om in de meeste Duitse steden te rijden zal binnenkort vergezeld worden door een nieuw blauw vignet. De Umweltzones waren bijna volledig verboden terrein voor alle vignetten behalve het groene vignet. Echter zal de Duitse overheid binnenkort een een blauw vignet voor Euro 6b-voertuigen lanceren (normaalgezien in het najaar 2017). Dit wil zeggen dat de milieuzones in 2018 en 2019 kunnen evolueren en bepaalde wijken mogelijk alleen toegankelijk worden voor auto’s met een blauw vignet, zijnde de minst vervuilende auto’s (elektrisch, CNG, hybride en Euro 6b).

 

Hogere tolheffingen

Vanaf 1 februari 2017 zal in Frankrijk de péage voor snelwegen, bruggen en tunnels duurder worden. De verhoging bedraagt 0,76 tot 1,20 %. In Oostenrijk wordt het vignet zoals elk jaar duurder. Een vignet voor tien dagen kost  8,90 euro. Voor Zwitserland (40 CHF) of de Liefkenshoektunnel in Antwerpen (4,95 of 6 euro) verandert er niets.

 

Nieuwe homologatiecyclus voor verbruik

Een nieuw meet-protocol voor het verbruik en de CO2-uitstoot zal in 2017 in werking treden in Europa. Het wordt strenger, waardoor de norm dichter zou moeten aanleunen bij de realiteit.

 

Partikelfilter voor benzinemotoren

Vanaf september 2017 moeten auto’s met benzinemotor en directe injectie uitgerust zijn met een partikelfilter in Europa.

 

Bron: http://www.autogids.be/

  • Mekeirleweg 17 A
  • 8570 Vichte
  • BE0539.826.279